[ avtryck ] [ intryck ] [ uttryck ] [ påtryck ] [ om bulldozer ]
>>spelat - dataspel - recension - Beyond Good and Evil


Beyond Good and Evil
(Playstation 2)

Om jag får säga det själv, och det får jag ju, så är det ett tag sedan det kom ut ett riktigt bra PS/2-spel med sin egna unika stil och samtidigt med en bra och fungerande historia. Men nu har Ubisoft gjort det!
"Beyond Good and Evil" sätter en helt ny standard för vad spel borde ha och vara.

Screenshot "Beyond Good and Evil"
Vädret är dystert i Mega City, men nog imponerar höghusen.
© Ubisoft

"Beyond Good and Evil" är ett actionäventyr där du spelar Jade, en frilansjournalist som även driver ett barnhem. Med sina vänner far hon runt planeten i jakt på bevis för att avslöja styrande Alpha Sections verkliga agenda.
Beväpnad med stav, ljusskivor och en kamera (som också är den främsta inkomstkällan). Bland vännerna kan nämnas Pey’j (en "hälften människa-hälften vildsvin"-figur som är Jades styvpappa, typ), som driver barnhemmet tillsammans med Jade.
Barnhemmet är för de barn som förlorat sina föräldrar i ständigt pågående kriget mellan Alpha Section och DomZ.
Jade påbörjar snabbt ett sammarbete med IRIS-nätverket, som jobbar för att avslöja Alpha Section. För att lyckas med att avslöja "bovarna" i dramat så samlar Jade bevis mot dem för att på så sätt bestrida deras propaganda.

Nåväl det är väl dags att prata om vad som gör spelet så lysande.

För det första: Grafiken!
Tjenare vad bra den är, och jag menar det verkligen!
Settingen är som i en tecknad film och grafiken flyter såååå bra. Överallt finns små detaljer i miljöerna som bara gör mig lycklig. På långt håll kan man se små farkoster flyga omkring höga hus, ljuseffekter speglar sig i vattenytan, skuggeffekter med mera, med mera...(ja jag dreglar när jag skriver det här, jag erkänner det).
Alla karaktärer man stöter på i spelet är individuella och har egna små egenheter, vilket gör mig euforisk. Skaparna har verkligen ansträngt sig på den här punkten.

För det andra: Rösterna!
Man har lyckats hitta bra aktörer till spelets röster. Vilket tyvärr inte är helt vanligt. "Beyond Good and Evil" lämnar visuellt och audiellt väldigt lite att önska.

För det tredje: Kontrollerna!
Enkla, smidiga, praktiska. Man greppar dom på en gång och behöver inte vara född med kontrollen i näven.

För det fjärde: Sparpunkter!
...finns det gott om. Det är något som de flesta andra konsoll-spel kan ta lärdom av. Jag vet nämligen inte om jag kan komma på något värre än att ha spelat mig genom femton-tjugo hetsiga minuter bara för att gå under strax innan nästa möjliga spar-tillfälle, och vara tvungen att göra om allt igen, och igen, och igen...Aaaaaaarrrrgggghhh!!!
Men som sagt, det slipper man i "Beyond Good and Evil".

Detta actionäventyr innehåller såväl råbarkade slagsmåls-situationer som nervpirrande "smyga-nätt-på-tå"-avsnitt. Balansen mellan de två är utsökt och man kan slå sig genom smygavsnitten om man tröttnar.

Det enda felet med spelet som jag hittar är att det är för kort.
Jag var klar efter ca 12 timmars speltid, och då ville jag ha mer.
Men å andra sidan så är det snarare ytterligare beröm. Nåja.
Dock ska man säga att omspelsvärdet är lågt. Möjligtvis spelar man om det för att återuppleva miljöerna, eller för att klara det snabbare, men annars är det inget spel man spelar om och om igen.
Skit i det! Det var ju fan så roligt medans det varade!

Innehållsförteckning:
Ett strålande actionäventyr
Fantastisk grafik
Lysande storyline
Schyssta voice-overs
Nice soundtrack
Superlativ
Superlativ
Superlativ
Lycka!

Spelfakta:
Svensk distributör: Ubi Soft
Plattform: Playstation 2
Finns även på: X-box, Nintendo Game Cube och PC CD-ROM


Linus Nilsson : 04-02-25


 
> maila crew@bulldozer.nu