[ avtryck ] [ intryck ] [ uttryck ] [ påtryck ] [ om bulldozer ]
>> läst - evenemang - Bokmässan 2003


Morbidturism

Det populärvetenskapliga temat på bokmässan gjorde bland annat att jag fick tillfälle att stifta bekantskap med lektor Thomas Bloms forskningsämne - morbidturism. Med andra ord, hur turistindustrin tjänar stora pengar på folks intresse för ond bråd död och olyckor.

Thomas Blom är lektor i geografi och turism vid Karlstads universitet och har tittat närmare på en av de mest lukrativa och framgångsrika nischerna inom modern turistnäring - mordbidturism.

Kyrkogårdar, mausoleum, olycksplatser och hela minnes-helgedomar till kändisars ära hör till den typen av turistmål som lockar fler och fler.
Av naturliga orsaker finns det kommersiella intressen som ser till att utnyttja denna nisch.
Thomas Blom själv fick upp ögonen för fenomenet när han på ett café vid Tjörnbron hittade ett vykort föreställande olycksscenariot från 18 januari 1980 när bron blev påkörd av ett fartyg och delvis raserad. Han funderade på vem som åkte på semester på västkusten och ville skicka ett vykort hem med bilden på en olycka där åtta människor dog och texten "Ett dystert minne".

Arlington-kyrkogården i Washington är ett mycket populärt utflyktsmål dit familjer åker med sina picknickkorgar för att bese kända människors gravar.
I första hand är det förstås den mördade presidenten, John F Kennedys, grav man vill se. Det är också hans död man slagit mynt av genom att ha ett "visitor center" i anslutning till kyrkogården där det säljs allehanda souvernirer, vykort, böcker, filmer och annat med anknytning till JFK.
I Paris ligger Pere Lachaise-kyrkogården som är stadens fjärde största turistattraktion. Förutom att man kan shoppa en finfin karta där alla kändisgravar är ordentligt utmärkta så kryllar det av restauranger och caféer på gatorna runt omkring som har namn och teman som anspelar på de kändisar som är begravda på kyrkogården. Oscar Wilde, Edit Piaf och förstås Jim Morrisson ligger begravda här.
Är man inte säker på var ens favoritkändis ligger begravd så kan man alltid kolla in Internetsajten Findagrave.com där det bara är att söka efter namn, kyrkogård, land eller dödsdatum. För Sverige finns 68 träffar noterade. Från Greta Garbo till Evert Taube. En av de senaste noteringarna är att Anna Lindh är begravd på Katarina Kyrkogård i Stockholm...

Mausoleum är också populära turistfällor. Lenin och Mao är två män vars lik nyfikna turister defilerar förbi i långa rader dag efter dag. Glatt betalar man inträde och kanske shoppar man en liten souvernir på vägen ut. 130 miljoner skall hittills ha besökt Maos sista viloplats och hur mycket pengar hans balsamerade kropp genererat vågar man inte ens spekulera i.
Att göra profit på döda kändisar är inget som bara kallhamrade affärsmän gör, utan även den dödes släktingar. Elvis-helgedomen "Graceland" där man kan guidas runt i "kungens" hem drivs ju av änkan Priscilla Presley. I ännu högre grad kanske släktens profithunger märks när det gäller Althorp House, som är ett slags minnesplats till lady Dis minne. Det drivs av Dianas bror Charles Spencer och öppnades ett halvår efter den tragiska olyckan där hon dog. Biljetterna till de två första månderna var då redan bokade och utsålda. Förutom museum och guidade turer kan man förstås shoppa Diana-souvernirer, både på plats och via nätet.

Olycksplatser, mordplatser och begravningsplatser är det som lockar morbildturister mest. Man kan gå vandringar i Jack the Rippers fotspår i London, man kan åka på guidade turer i Hollywood och få se var filmstjärnorna levde och dog. Man kan också få utpekat var O.J Simpson mördade, eller inte mördade, sin ex-fru och hennes älskare.
En av de mest välbesökta olycksplatserna är förstås Ground Zero.
World Trade Center i New York hade innan 11 september 2001 ungefär 1,8 miljoner besökare per år, efter terroristattacken då tornen raserades, har besökssiffran stigit till 4 miljoner per år.
Efter att filmen "Titanic" spelades in uppkom ett intresse för att se vraket av världens mest berömda förlista fartyg. De riktigt välbergade morbidturisterna kunde betala en stor summa pengar för att tas till 4 kilometers djup och få se vraket med egna ögon. Inom kort kommer en tysk film med namnet "Baltic Storm" att ha premiär. Den handlar om Estoniakatastrofen.
Thomas Blom ser risken att samma intresse uppstår här och att fartygsvraket, som faktiskt också är en grav, kan bli nästa utflyktsmål för morbidturisterna.

Thomas Blom hävdar dock att denna typ av turism inte är nåt nytt fenomen. Han drar paralleller till den "uppfostringsresa" som adelsmännens söner ofta fick på 1600-talet. Ynglingarna skickades ut på en så kallad "Grand tour" i Europa för att se kröningar, bröllop och avrättningar.
Man kan tycka vad man vill om människors intresse för döda kändisar och katastrofer av olika slag, men kanske kan man i ännu högre grad fundera kring vem eller vilka som skall tjäna på pengar på andra människors olyckor.




Mia Gustavsson : 03-09-29


 
> maila crew@bulldozer.nu