[ avtryck ] [ intryck ] [ uttryck ] [ påtryck ] [ om bulldozer ]
>> läst - evenemang - Bokmässan 2003


Att färdas mellan olika världar

Brittiskan Mary Hoffman och svenskan Inger Edelfeldt är bägge sverigeaktuella med var sin roman i fantasyfacket.
På bokmässans andra dag samlades de för ett långt samtal om just fantasy och resor mellan vår värld och de imaginära.


Bägge författarnas romaner sorterar in under "utanförskapsfantasyn", det vill säga att huvudpersonen är lever i vår ordinarie värld och dras av någon anledning in i en främmande verklighet. För huvudpersonerna i Hoffmans Stravaganza-trilogi rör det sig om Talia, en sorts alternativt sextonhundratals-Italien medan huvudpersonen i Inger Edelfeldts "Skuggorna i Spegeln" kliver in genom IKEA-spegeln i sitt rum och hamnar i vampyrernas värld Eidolon.

Bokmässan 2003
Mary Hoffman och Inger Edelfeldt
© Foto: Bulldozer

- Att skriva "historiska" romaner i en alternativ verklighet är bekvämt, säger Mary Hoffman. Även om man gör mycket research så kan man göra fel, men om någon skulle kritisera mig och säga att det inte fanns något kaffe i 1500-talets Italien så kan jag hävda min rätt att bestämma vad som finns i Talia eller inte.
Det är jag som skriver så jag bestämmer.

När man skickar sina karaktärer mellan världar spelar porten dem emellan en viktig roll, hur tänker man som författare lösa förflyttningen?
Inger Edelfelt valde som sagt att göra som Alice och resa genom spegeln, att en annan värld döljer sig bakom glaset är ju nog en tanke som de flesta med lite fantasi har tänkt någon gång i livet. Mary Hoffmans karaktärer reser istället genom talismaner. Lucius, huvudperson i första Stravaganza-boken "Maskernas Stad", får en märklig anteckningsbok som tillåter honom att företa sig resan.

Både Mary Hoffman och Inger Edelfeldt är överens om att den resa mellan olika världar som deras huvudpersoner gör motsvarar den resa de själv genomför när de skriver fantasyböcker.

Varför fantasy har blivit en bredare genre än Science Fiction förklarar Mary Hoffman med dels det långsamma, stadiga inflytande från Tolkien, som under lång tid och med oklanderligt litterär bakgrund etablerat fantasyn i folkmedvetandet. Dels står förklaringen att finna i Harry Potters explosionsartade framgång, den har givit incitament till förläggarna att leta efter fantasy att publicera.

- Förmodligen är det lättare att acceptera och identifiera sig med den fysiska verklighet som en fantasyvärld representerar, säger Inger Edelfeldt. Vi kan på något plan längta efter att bo i skogen och baka vårt bröd själva, och vi vet hur det skulle te sig. Science Fiction-grejerna kan vi inte ens föreställa oss.

Att det är just resor från vår värld till den främmande som skildras och inte tvärtom har sina naturliga förklaringar enligt de bägge författarna.
Även om både Hoffmans magiker och Edelfeldts vampyrer besöker vår värld regelbundet så blir beskrivningar av deras möten med vår tid väldigt lätt humoristiska.
Dessutom är det svårt som författare att sätta sig in i hur en främling skulle uppleva vår värld eftersom man saknar självklar referenspunkt.


Harald Åberg : 03-09-27


 
> maila crew@bulldozer.nu